De vragen van de VVD over Brabant Culturele Hoofdstad 2018 werden maandag 25 februari besproken in de commissie ‘Vestigingsklimaat’. De hoofdrol van Eindhoven als officiële kandidaat en de schijnbare verandering die de jury in het programma wil zien, waarin minder plaats zou zijn voor ‘volkse, laagdrempelige cultuur’, waren hiervoor de belangrijkste aanleiding.
Cultuurwethouder Marjo Frenk deed haar best om de twijfel bij de VVD weg te nemen: “Uw interpretatie dat volkse cultuur niet zou mogen, staat er niet in. Ook dat volkse cultuur geen artistieke waarde zou hebben, daar ben ik het niet mee eens. De Raad van Toezicht staat daar ook zo in. Er komt niet ineens een switch naar ‘hogere cultuur’. De voorwaarden van de vijf gemeenteraden en Gedeputeerde Staten zijn nog steeds van kracht. De zorg hierover is onterecht. De Europese Commissie heeft gesteld dat het geen conglomeraat van steden mag zijn, maar dat er één naar voren geschoven moet worden. De tijd is voorbij dat we alleen piketpaaltjes zetten om onze eigen stad. We moeten ons gezamenlijk laten zien, dus soms moet er water bij de wijn. We kunnen er profijt van trekken dat Eindhoven op sommige gebieden al verder is dan wij. Maar andersom, bijvoorbeeld op het gebied van cultuur, kijkt Eindhoven ook naar ons.”
Hiermee nam ze de twijfel toch niet helemaal weg. Joost van Huijgevoort, DAT: “Ik ben tegen deelname. Ik vind het zonde van alle energie die we erin gestoken hebben en dat we met vijf steden zijn begonnen en nu teruggefloten worden door de jury. De positionering van Eindhoven houdt geen rekening met de andere steden.” Marko van Dalen, VVD, is ook niet gerust gesteld: “We hebben in het verleden gezien hoe het Ruhrgebied de stad Essen als kartrekker nam en dat de jury dat niet zo wilde. We zien dat de jury nu hetzelfde zegt. En ondertussen profileert Eindhoven zich prima wanneer je het breder bekijkt: Brainport Eindhoven in plaats van Brainport Brabant, Vliegveld Eindhoven in plaats van Vliegveld Brabant, enzovoort.” Camiel Seij, TVP associeerde de kwestie met city-marketing, dat eerder die avond was besproken: “Ik blijf tegen de €10 miljoen die we uitgeven aan de city-marketing van Eindhoven.”