Door werkzaamheden aan de Betuweroute in Duitsland zullen er tussen 2015 en 2022 meer goederentreinen door Tilburg rijden.
De Duitse overheid legt bij het Duitse deel van de Betuweroute een extra spoor aan tussen Emmerich en Oberhausen. Door het werk is het op sommige momenten voor treinen niet mogelijk om via de Betuweroute te rijden. Daarom moeten de treinen over de Brabantroute. De treinen die door Tilburg komen, rijden in de avonden en ’s nachts.
In 2015 wordt 17 weken aan het spoor gewerkt, in 2016 gedurende een half jaar. In de periode van 2017 tot 2022 is er een week per maand werk aan het spoor. Doel van het extra spoor is het vergroten van de capaciteit van het goederenvervoer via de Betuweroute. Dat betekent dat er in de toekomst meer goederentreinen via deze route gaan en niet via de Brabantroute.
Het Nederlandse deel van de Betuweroute loopt van de Maasvlakte bij Rotterdam naar de grens van Duitsland.
Het ministerie en ProRail stelden een globaal plan op voor de tijdelijke omleiding van de goederentreinen. Dit is naar de Tweede Kamer gestuurd en wordt in 2015 in detail uitgewerkt. De staatssecretaris wil treinen met de gevaarlijkste stoffen via de Betuweroute leiden. Tilburg, de provincie, het Rijk en ProRail zijn bij de uitwerking van het plan betrokken.