Het college heeft besloten om een groot aantal gebouwen in de Spoorzone op de gemeentelijke monumentenlijst te plaatsen. Het gaat daarbij om de Koepelhal en Wagenmakerij (gebouwen 90, 92 en 95) aan de oostkant, de LOChal (gebouw 60 BC) vlakbij Station, de gebouwen rond de Smederij (Gebouwen 82 en 84), de Houtloods en het Ketelhuis (Gebouw 65).
Behalve de Houtloods zijn alle gebouwen nu in het bezit van de gemeente. Het ketelhuis is in juni 2015 aan Amarant verkocht, maar dat is nog niet afgerond. Eerder waren het Deprez-gebouw en de Polygonale loods al op de monumentenlijst geplaatst.
De motivatie is als volgt: “De te beschermen gebouwen maken deel uit van een bijzonder industrieel complex dat wezenlijk is voor het verhaal van Tilburg. De ensembles hebben grote cultuurhistorische waarde en voldoen daarmee aan onze Monumentenverordening. Ze vormen samen een uitstekend beeld van het complex van de voormalige werkplaats, functioneel, ruimtelijk en qua vorm en uiterlijk. De kernkwaliteit van de hallen is dat gebouwen en inrichting het gevolg zijn van de oorspronkelijke functies en processen van de transversale werkplaats.”
Door de plaatsing op de lijst is de bescherming van de gebouwen vastgelegd. Bovendien helpt het de gebiedsontwikkeling. Daarnaast kan de Provincie Brabant dan bijdragen aan het behoud van Brabants Erfgoed doordat ze nu op de gemeentelijke monumentenlijst staan.
Nog niet alle panden in de Spoorzone staan op deze lijst. Het gaat om de gebouwen 60A, 67, 70, 76, 77, 78, 79, 81, 83, 88 die tussen de LOChal en de Wagenmakerij staan. Hierover volgt later nog een beslissing samen met de partner in de Spoorzone, VolkerWessels.
Goed initiatief. Vooral de houtloods vind ik erg mooi! Met een beetje liefde, veel inzet en nog meer geld kan hier iets moois van gemaakt worden 😉
Geen verkeerde ontwikkeling! Het koesteren van de Tilburgse historie heeft toch al te weinig prioriteit gekregen. Historie is overigens niet alleen gebouwen, maar betreft ook andere fysieke kenmerken van de stad. Nu nog de politieke dominantie temperen en de markt zijn werk laten doen. Scheelt heel wat in de kosten!