vrijdag 19 april 2024

2 gedachten over “Participatiewet: kosten beschut werk Diamantgroep versus ‘het Tilburgs Alternatief’

  1. Te triest voor woorden, gekwalificeerde arbeidskrachten mogen nu gratis vrijwilligerswerk verichten, terwijl voor mensen met een grotere afstand naar de zogenaamde arbeidsmarkt van alles in het werk wordt gesteld om de zogenaamde netwerk begeleiders daar een goed salaris aan te laten verdienen. Pfffff noemen ze dat in Tilburg de Diamant Groep? Zou de grootste zogenaamde werkgever meer de naam ‘Gold Digger’ toe bedichten.

  2. De aangelevede vergelijkende begroting per arbeidsplaats is onjuist en bewust misleidend. Blijkbaar is het in Tilburg normaal naar een oplossing of verklaring toe te redeneren. Preken voor eigen parochie heet dit!

    De berekening geeft zelfs in deze onjuiste vergelijking al aan dat een beschutte arbeidsplaats via de Diamant-groep voor de Gemeente Tilburg budgettair neutraal is. Het gejongleer met de begeleidingskosten doet helemaal de deur dicht. De kosten bij de DiamantGroep (DG) worden eerder negatief dan positief gepresenteerd.

    Zoals reeds eerder in een andere reactie aangegeven is een SW plaats via de DG voor de Gemeente Tilburg profijtelijk. Met slim beleid en management kan deze profijtelijkheid zelfs onder de participatiewet worden gecontinueerd. Maar de jongens en meisjes bij de sociale sector bezig met arbeidsbemiddeling willen liever eigen baasje spelen en zien bewust de mogelijkheden van de DG over het hoofd. Zij zullen de hierboven vergelijkende calculatie ook wel gemaakt hebben. Zij geven er de voorkeur aan primair met marktpartijen te werken en werkgevers direct te benaderen. Zien de DG derhalve eerder als een bedreiging dan een kans. Liever een neo- bureaucratie dan een praktische aanpak.

    De DG heeft operationeel heel veel direct contact met opdrachtgevers/werkgevers en beweegt zich zakelijk in werkgeversland. Dit in tegenstelling tot de gemeente zelf die via convenanten of in dezelfde vijver vist of moet leven van indirecte contacten. Het is daarom onbegrijpelijk dat de verantwoordelijk wethouder de bureaucratische aanpak verkiest boven de meer zakelijke en pragmatische aanpak. Daarnaast beschikt de DG over geoormerkte reserves, waarmee in het kader van de werkgelegenheid ook het een en ander kan worden gestimuleerd.

    Gemeenteraadsleden gaan op bezoek bij de DG en twitteren naar hartelust over de geweldige ervaring. Maar als de zaken beleidsmatig op tafel komen wordt de horizon weer verkleind naar de NOMA beleidsvisie! Het aangekondigde amendement van D66-GL en SP is weer zo’n typisch voorbeeld van de bureaucratische aanpak via extra casemanager of ambassadeur. Onbegrijpelijk! Met het debacle van “Real Work” nog vers in het geheugen en de divers rapporten over de gemeentelijke geldverkwisting bij de arbeidsbemiddeling!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *