Op woensdag 15 maart 2017 zijn de Tweede Kamerverkiezingen. In de media gaat het de komende weken over verkiezings- programma’s, kandidatenlijsten en campagnenieuws. Maar wat betekent dat voor de 2,5 miljoen mensen in Nederland die grote moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen? Stemmen is extra lastig als je niet zo goed kunt lezen. Dan is het bijvoorbeeld moeilijk om op te zoeken wat de politieke partijen willen of om een stembiljet te begrijpen. Daarom is er vanaf vandaag de Verkiezingskrant in gewone taal.
Taalambassadeur Yvonne Geers stemt zelf al jaren. Ze vindt het belangrijk dat iedereen gaat stemmen: “Je moet er niet vanuit gaan dat je niet gehoord wordt. Je moet juist je stem laten horen! Want er wordt echt wel wat met je stem gedaan. Ik begrijp heel goed dat sommige mensen het lastig vinden om te gaan stemmen. Je gaat iets doen wat heel belangrijk is. Je moet eerst uitzoeken op welke partij je gaat stemmen en dan op wie. En je moet weten waar je moet stemmen. Dat kan best een drempel zijn om te nemen. Maar je moet het gewoon gaan doen! Want jouw mening doet er ook toe.”
De Verkiezingskrant in gewone taal is ontwikkeld zodat meer mensen goed geïnformeerd hun stem kunnen uitbrengen. De krant met heldere informatie, in begrijpelijke taal, is samengesteld door ProDemos en Stichting Lezen & Schrijven. In de krant staat informatie over wat de Tweede Kamer is, welke partijen er zijn, hoe je kan stemmen en nog veel meer.
Yvonne Geers vertelt verder: “Ik kon vroeger niet zo goed lezen en daarom snapte ik toen niet goed wat de partijen wilden en beloofden. De partijprogramma’s waren een aantal jaren geleden ingewikkelder dan nu. Ik zie dat de partijen nu meer hun best doen om het begrijpelijk te maken. Het is ook goed dat er een infokrant is voor mensen die nog niet zo goed kunnen lezen. Mensen moeten hun eigen keuze maken. Er staat duidelijk in de krant hoe je moet stemmen en wat de partijen willen. Het is niet teveel informatie en overzichtelijk. Het helpt mensen die nog niet goed begrijpen hoe de democratie in Nederland werkt.”
Meer informatie over de krant vindt u op de pagina over de verkiezingskranten. Daar kunt u ook de lesbrief en instructiekaarten downloaden en een bestelformulier invullen. Heeft u nog vragen, neem dan contact op via verkiezingen@lezenenschrijven.nl.