De vergunning om een evenement te organiseren wordt fors duurder, zo staat te lezen in de Programma Begroting voor 2011. De vergunning voor een risicovol evenement gaat maar liefst 56 keer zo duur worden, van €116,- naar €6.540,-. Een evenement is risicovol wanneer het erg veel mensen trekt waardoor er extra veiligheidsmaatregelen nodig zijn. Voor de vergunning voor een klein evenement moet straks €216,- worden neergelegd, dat was tot nu toe €37,50. Uitgangspunt hierbij is, dat het tarief kostendekkend moet zijn.
Hier rijst de vraag of deze tariefsverhoging niet in tegenspraak is met de wens van de gemeente Tilburg om in 2013 Evenementenstad te willen zijn. De woordvoerder van wethouder Erik de Ridder laat weten dat deze twee goed samen kunnen gaan: “Met Tilburg Evenementenstad willen we meer samenhang aanbrengen in het soort evenementen waarmee de stad zich naar buiten toe moet profileren. Dat staat los van de noodzaak om in het kader van de bezuinigingen van 40 miljoen euro, de tarieven voor evenementenvergunningen flink te verhogen. En ook de subsidie voor evenementen gaat met 25.000 euro omlaag.”
Dat deze tariefsverhoging ten koste gaat van de diversiteit aan – vooral kleine – evenementen is vrijwel zeker: “Er zullen zeker een aantal evenementen niet meer door kunnen gaan, tenzij organisatoren andere inkomsten kunnen vinden, bijvoorbeeld in de vorm van sponsoren.”
De Programma Begroting wordt 8 november in de Gemeenteraad besproken en besloten.
Waanzin,
Ik vraag me af welke posten er zijn opgenomen in dit nieuwe tarief van €6500. Op naar de gemeente dus voor uitleg…
Jammer,
Dit is een flinke tegenvaller voor veel kleine verenigingen. een buurtvereniging kan nu bijvoorbeeld niet netjes een buurtfeest houden zonder 1/4 van het geld aan een vergunning te besteden.
ook veel kleine festivallen zullen denk ik door deze maatregel worden getroffen. want van +/- €115 naar €6500 lijkt me toch een hele grote stap die vele activiteiten de das om zal doen
Groeten van een teleurgestelde Tilburger