Een 7,5 dat is het rapportcijfer dat bezoekers geven aan kringloopwinkel La Poubelle. De ophaalservice van La Poubelle scoort zelfs een 8,2. Negen van de tien bezoekers zijn zeer te spreken over de indeling van de winkel, de sfeer en de diversiteit van de producten. Dat de klanten tevreden zijn blijkt wel uit het aantal betalende klanten: zo’n 400 per dag!
Dit blijkt uit een tevredenheidsonderzoek dat in april 2013 is uitgevoerd door Dimensus beleidsonderzoek in opdracht van La Poubelle. Hieraan hebben zowel kopers als brengers meegewerkt. Daarnaast is er bij mensen die gebruik maakten van de ophaalservice een telefonische enquête afgenomen. “We zien dit onderzoek als een soort 0-meting, we willen graag weten hoe mensen nu over ons denken. Want we gaan verder. De winkel wordt helemaal opnieuw ingericht, er komt een nieuwe website, we gaan gepimpte spullen verkopen, kortom er komen nog veel veranderingen aan.” aldus Theo van der Bruggen, manager van La Poubelle. “Een kwart van de bezoekers komt wekelijks bij La Poubelle snuffelen, sommigen zelfs iedere dag. Het assortiment in de winkel wisselt erg snel. Dagelijks wordt onze winkel aangevuld met huishoudelijke artikelen, kleding, boeken, meubels, snuisterijen enzovoort.”
“Veel van onze bezoekers zijn Tilburgers met een krappe beurs. De behoefte aan goede, goedkope kringloopspullen is door de huidige economische tegenwind groter dan ooit. Maar we zien steeds meer mensen die het gewoon leuk vinden om iets bij de kringloopwinkel te kopen, goed voor het milieu en goed voor de portemonnee. Wij zijn erg blij met deze resultaten”
Een goede kringloopwinkel kan eigenlijk alleen maar bestaan als mensen er veel herbruikbare spullen naar toe brengen of laten ophalen. Uit het onderzoek blijkt ook dat 90% van de bezoekers van La Poubelle regelmatig spullen naar de kringloopwinkel brengt zodat mensen met een kleine beurs nog veel plezier kunnen hebben van deze spullen.
La Poubelle werd in 1978 opgericht als kringloopmagazijn voor goederen die door Gerrit Poels werden verzameld en die voornamelijk bestemd waren voor dak- en thuislozen. Vanaf het begin was er aandacht voor afvalverwerking en de bijbehorende milieuaspecten, maar ook voor werkverschaffing van kansarmen op de arbeidsmarkt. Door het groeiende goederenaanbod ontstond er ruimtegebrek en verhuisde La Poubelle in 1996 naar de hoek van de Havendijk en de Hoevenseweg. In 2011 werd La Poubelle overgenomen en een zelfstandig onderdeel van de Diamant-groep, het gemeentelijk leerwerkbedrijf voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.