Spring naar inhoud

Bewaakte fietsenstallingen aan beide kanten station

Het college van B&W (burgemeester en wethouder) van de gemeente Tilburg wil bewaakte fietsenstallingen aan de noord- (Spoorzone) en zuidzijde (Spoorlaan) van station, die de eerste 24 uur gratis zijn.

fietsenstallingHet college van B&W (burgemeester en wethouder) van de gemeente Tilburg wil bewaakte fietsenstallingen aan de noord- (Spoorzone) en zuidzijde (Spoorlaan) van station, die de eerste 24 uur gratis zijn.

Aan de noordzijde van het station kiest het college voor een plek in de spoordijk, tussen de Stationspassage en de Willem II passage. De zuidelijke stalling krijgt ongeveer 4.000 plekken, de noordelijke stalling zo'n 3.700 plekken.

De gemeente, NS en ProRail onderzochten voor de fietsenstalling aan de noordkant van het spoor drie opties: de keldervariant onder het Burgemeester Stekelenburgplein, een stalling tegen de spoordijk ten westen van de Stationspassage en een stalling tegen de spoordijk tussen de Stationspassage en de Willem II passage. De eerste en de laatste bleken allebei een goede oplossing. De keldervariant is echter circa 10 miljoen euro duurder en biedt geen mogelijkheid om geleidelijk mee te groeien met de behoefte.NS heeft een nieuw concept voor een volledig bewaakte fietsenstalling, waarbij de eerste 24 uur de fiets gratis mag worden gestald. Dit wordt in andere steden al succesvol toegepast. NS wil het daarom ook in Tilburg realiseren. Een volledig bewaakte stalling is veiliger voor gebruikers en zorgt dat de capaciteit van de stalling beter benut kan worden.

De realisatie van de beide bewaakte fietsenstallingen kost 21 miljoen euro. Dit wordt betaald door het Rijk en de gemeente met behulp van subsidies. De kosten voor de jaarlijkse exploitatie zijn geschat op maximaal 8 ton per jaar. De verdeling van de kosten tussen NS, Rijk en gemeente zijn nog niet bekend.

Info fietsenstalling afac"Met dit ontwerp krijgt ons station echt een kwalitatief hoogwaardige fietsenstalling", stelt Berend de Vries, wethouder Spoorzone. "Met een rolbaan om het hoogteverschil te overbruggen en met permanent toezicht, zodat het veilig is. We willen reizigers daarmee extra aanmoedigen om de fiets en het openbaar vervoer te gebruiken. Ook moet het comfort en de ruime capaciteit het wild parkeren in de directe omgeving verminderen."

Het gaat hier om een voorgenomen besluit van het college. Op 30 maart staat dit onderwerp op de agenda van de raadscommissie Vestigingsklimaat. Na behandeling in de raadscommissie neemt het college pas een definitief besluit.

Share

2 gedachten over “Bewaakte fietsenstallingen aan beide kanten station

  1. Jan Schoofs

    Gemeente Tilburg herzie de ontwikkeling van de Spoorzone. Maak een ondergrondse fietsenstalling op de plaats van het huidige busstation. De extra kosten van 10.000.000,00 kan terugverdiend worden door de flat Tilburion niet te slopen. Maak een nieuw busstation aan de Noordzijde gelijk aan Breda. Zodat de buspassagiers niet voor de bussen door te hoeven lopen. In dat gebouw kan dan ook b.v. een hotel, congrescentrum, eventueel een Bieb en andere instelingen komen. alsmede appartementen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gebruikt Tiny Framework Inloggen