Maandag 12 oktober werd de tiende editie van de Beursvloer Tilburg gehouden, wederom in het Willem II-stadion. Vanwege het jubileum werden de beursgangers niet via de hoofdingang verwelkomd, maar via de pers-ingang aan de zijkant, zodat allen de eer kregen om een stukje over ‘het heilige gras’ te lopen. Er deed een gerucht de ronde dat hiervoor een andere reden was – medewerkers van verzekeraar Achmea zouden eveneens in het pand aanwezig zijn voor een cursus en niet door dezelfde ingang naar binnen willen als de Beursvloerbezoekers – maar dit gerucht werd niet bevestigd door de organisatie.
De Beursvloer Tilburg is de enige handelsbeurs zonder geld als ruilmiddel. Bij de Beursvloer bieden bedrijven hun kennis, materialen en/of menskracht aan verenigingen en stichtingen, die daarvoor ook een tegenprestatie leveren.
Deze tiende editie leverde 511 ‘matches’ (afspraken) op tussen organisaties en bedrijven, waarmee het totaal aantal afspraken in 10 jaar uitkomt op 3022. Deze afspraken vertegenwoordigen een geschatte waarde van circa 6 miljoen euro.
Albert Rusch, als 10 jaar de organisator en kartrekker van dit jaarlijkse evenement is trots op wat er bereikt is. Hij vertelt dat de Beursvloer qua omvang nu aan het maximum zit. Er doen nu 220 bedrijven en 220 organisaties mee en in juni hadden al zoveel deelnemers zich ingeschreven, dat er een wachtlijst is. Een ander punt dat hij bevestigt is, dat de meer ervaren beursgangers de laatste paar jaar veel meer de tijd nemen om eerst met een aantal deelnemers te praten voordat zij hun vraag en aanbod vastleggen in een ‘match’, wat volgens Albert Rusch de kwaliteit van de afspraken alleen maar ten goede komt.
Albert Rusch wil zeker nog wel 10 jaar door, maar is daarvoor wel afhankelijk van de partners, onder andere gemeente Tilburg, die de Beursvloer steunen, want zonder de steun van vele sponsors zou het evenement niet mogelijk zijn. Wel denkt hij dat de komende 10 jaar veel meer dan nu de automatisering een rol gaat spelen, zoals de applicatie die in 2014 voor het eerst in gebruik is genomen. “Maar persoonlijk contact is en blijft veel leuker.”
Gefeliciteerd met 10 jaar Beursvloer. Ik nn blij dat dit evenement zo succesvol is uitgegroeid.
Maar wel een rectificatie: Albert Rusch is niet al 10 jaar de organisator. Ik ben namelijk degene die Beursvloer Tilburg volledig heeft opgestart en de eerste twee jaar ben ik ook de projectleider geweest.
Met dit aantal matches kun je alleen maar blij zijn. Het toont maar weer eens aan dat het verbinden van mogelijkheden de aantrekkelijkheid van solidariteit kan laten groeien.