Twee jaar geleden startte een initiatiefgroep met het Vertrouwensexperiment. De bedoeling van dit Vertrouwensexperiment is om op een eenvoudige manier de bijstand socialer en stimulerender te maken, passend bij deze tijd, met minder ingewikkelde regels, meer keuzevrijheid en meer regie bij de mens zelf. De bedoeling is om het voor mensen makkelijker te maken en ze te benaderen vanuit vertrouwen. De deelnemers van de initiatiefgroep denken dat dit een effectievere manier is om mensen te laten deelnemen aan de arbeidsmarkt of – als dat niet mogelijk blijkt te zijn – in ieder geval aan de maatschappij.
In deze initiatiefgroep zitten mensen vanuit verschillende organisaties: Sociale Raad Tilburg, hoogleraren van Tilburg University, ContourdeTwern, MOM Tilburg, Social Innovation Midpoint Brabant, Feniks Emancipatie Expertise Centrum Tilburg, De Vonk Tilburg, afdeling Sociaal gemeente Tilburg, afdeling Werk & Inkomen gemeente Tilburg en drie (voormalig) bijstandsgerechtigden.
Na twee jaar onderweg te zijn, ligt er nu een AMvB (Algemene Maatregel van Bestuur) om dit experiment wettelijk mogelijk te maken. Voor de Tilburgse initiatiefgroep levert dit een dubbel gevoel op.
Ralf Embrechts, van MOM Tilburg: “Enerzijds zijn we blij dat de staatssecretaris onze zoektocht mogelijk wil maken. Anderzijds zien we dat de AMvB niet aansluit bij de bedoeling die wij voor ogen hebben. Dat is zichtbaar in allerlei details die zijn opgenomen in de AMvB over de inrichting van het experiment. “
Strengere groep struikelpunt
Heel specifiek is met name het punt van het (verplicht) opnemen van een ‘intensiveringsgroep’ (Art. 6-1-b) een struikelpunt voor onze deelname aan het experiment. Vertegenwoordigers van de Tilburgse bijstandsgerechtigden geven duidelijk aan dat geen enkele uitkeringsgerechtigde zal deelnemen aan een experiment waarin een reële kans bestaat dat je ingedeeld wordt bij een groep die strenger gecontroleerd wordt, waar hogere sancties gelden, en waaruit je je niet tussentijds uit mag terugtrekken.
De initiatiefgroep heeft in een brief aan de Tweede Kamerleden gevraagd om staatssecretaris Jetta Klijnsma te bewegen:
- de bedoeling van ons experiment te onderschrijven;
- in ieder geval het punt van de intensiveringsgroep te formuleren vanuit het bieden van meer hulp en ondersteuning én in ieder geval om de invulling hiervan bij het lokaal bestuur neer te leggen;
- de deelnemers ten allen tijde de mogelijkheid te bieden om hun deelname aan dit experiment te stoppen.
De commissie van de Tweede Kamer vergadert donderdag 27 oktober 2016 over deze Algemene Maatregel van Bestuur.
Dit wordt waarschijnlijk helemaal niks, verloren energie vermoed ik !!! lees het artikel in het financieel dagblad er maar eens op na https://fd.nl/economie-politiek/1173395/kamer-bijstandexperimenten-met-gratis-geld-gedoemd-te-mislukken
Ze moeten van de staatssecretaris namelijk ook kijken wat er gebeurt met bijstandgerechtigden als die juist nog steviger aangepakt worden dan de huidige Participatiewet voorschrijft. Klijnsma komt hiermee tegemoet aan een eis van coalitiepartner VVD, die zich er van meet af aan tegen heeft verzet dat de experimenten uit zouden draaien op een ondermijning van de strenge Participatiewet. Die wet is pas heel recent van kracht geworden, in 2015.
De wetenschappers vrezen dat geen bijstandgerechtigde zich meer vrijwillig voor de experimenten meldt als zij de kans lopen in een nog stringenter regime terecht te komen. Als zich onvoldoende vrijwilligers opgeven, kunnen de experimenten helemaal niet doorgaan. Bijstandsgerechtigden kunnen niet tegen hun zin worden gedwongen als proefkonijnen te fungeren. Om begrijpelijke redenen kunnen zij echter ook niet kiezen of zij in een experimenteergroep worden ingedeeld waar de overheid de teugels wat meer laat vieren — en waar zij relatief veel mogen bijverdienen of waar ze juist de knoet nog extra gaan voelen.
Snel van start
Klijnsma vertelde de Kamer dat het ministerie woensdag heeft gesproken met de wetenschappers en met ZonMW, de onderzoeksorganisatie die in opdracht van het kabinet het wetenschappelijke gehalte van de experimenten in de gaten houdt. Daar kwam volgens haar uit dat haar ‘algemene maatregel van bestuur’ wel voldoet. Ze hoopt dat de beide Kamers gauw hiermee instemmen, zodat de vier steden per 2017 kunnen beginnen met de experimenten. Ook in totaal 21 andere gemeenten kunnen dan desgewenst, na toestemming van Klijnsma, soortgelijke proeven houden. Hiervoor lijkt grote interesse te zijn.
Klijnsma noemde de aanmelding van genoeg vrijwilligers weliswaar nog wel ‘een punt van aandacht’, maar beweerde tot verbazing van onder meer SP, CDA, D66 en GroenLinks dat een aantal bijstandsgerechtigden juist graag een intensievere begeleiding naar de arbeidsmarkt wil. ‘Meer ondersteuning zou ook vallen onder de “sociale bijstand” die bijvoorbeeld GroenLinks voorstaat. Veel bijstandgerechtigden komen nu niet bepaald vaak iemand tegen die hen helpt’, aldus Klijnsma. Volgens haar praten de wetenschappers en ZonMW nog wel over het probleem van de vrijwilligers. Desondanks blijven de oppositiepartijen ervan overtuigd dat de experimenten gedoemd zijn te falen door de beperkende regels van Klijnsma.