De gemeente Tilburg wil beleid opstellen voor evenementenlocaties. Daarvoor is input nodig van omwonenden, organisatoren van evenementen en (horeca)ondernemers.
Er is een inventarisatie gemaakt van de 23 meest gebruikte locaties. Met deze inventarisatie zijn specifieke kenmerken van die locaties in beeld gebracht. Zoals oppervlakte van het terrein, aantal omwonenden en aanwezige ecologie. Ook is aangegeven wat de betekenis is van de locatie voor de stad. De inventarisatie van de 23 belangrijkste locaties is te vinden via het BestuursInformatieSysteem.
Tot 1 mei 2015 gaat de gemeente in gesprek met diverse belanghebbenden. Deze gesprekken vormen belangrijke input voor het op te stellen beleid. Daarnaast is er een bijeenkomst op 23 april, waar iedereen de mogelijkheid krijgt om zijn of haar mening te geven. Informatie over de locatie, tijd en de wijze van aanmelding voor deze bijeenkomst wordt later bekend gemaakt. Een schriftelijke reactie is ook mogelijk, onder vermelding van “Locatiegebonden evenementenbeleid”.
Na de consultatierondes wordt de input vertaald in beleid. Dit ‘locatiegebonden evenementenbeleid’ wordt voor de zomer ter besluitvorming voorgelegd aan de raad.
De gemeente wil graag ontwikkelingen mogelijk maken in de stad. Als het even kan proberen we initiatiefnemers te helpen en te ondersteunen. Dat geldt ook voor evenementen. We zien dat er steeds vaker discussie is over het aantal en het soort evenementen, bijvoorbeeld in de Spoorzone, bij het Leijpark en het Wilhelminapark. Met het nieuwe beleid willen we zorgen voor een betere balans tussen het evenement en de impact die het evenement heeft op zijn omgeving.