vrijdag 29 maart 2024

2 gedachten over “Scherpe keuzes tussen kansrijke en kansarme winkelgebieden noodzakelijk

  1. Na kansrijke en kansarme mensen nu ook dito winkelgebieden. Verschillen tussen mensen dus nu ook in vastgoed! Het consumentengedrag kent dit onderscheid overigens al jaren. Naast de recessie en het webwinkelen is met name de inhoud van de portemonnee bepalend voor het gedrag van de consument!

    Winkelgebieden worden vaak vanuit de planologie ingevuld in relatie met de woondichtheid van de omgeving. De invulling kent een oplopende variatie van eerste levensbehoeften tot aan luxe artikelen. De aantrekkingskracht van een winkelgebied wordt daarnaast bepaald door de geografische ligging t.o.v. andere winkelgebieden. Hoe unieker gelegen hoe groter de variatie. Voorgaande geldt m.n. voor nieuwe winkelgebieden in nieuwe wijken van steden. Naarmate dergelijke wijken vergrijzen komt ook het winkelgebied in de verdrukking tot aan kansarm toe. Grosso modo kampen ook de kleinere gemeenten gelegen onder de rook van grote steden met een soortgelijke levenscyclus.

    Het centrale winkelgebied in het centrum van de grotere steden daarentegen kent een andere levenscyclus. Uiteraard gaan deze ook gebukt onder recessie en de groei in het WEB-winkelen, maar de afhankelijkheid van de vergrijzing van de onmiddellijke omgeving geldt daar veel minder. Hier spelen de grondprijzen en huurprijzen een belangrijke factor alsmede het gegroepeerde bezit aan vastgoed. Vooral de kleinere zaken leggen hierdoor vaak het loodje met leegstand tot gevolg.

    Revitaliseren van winkelgebieden kan tijdelijk nieuw leven brengen, maar meer ook niet. Dit geldt maar deels voor de eerder genoemde centrum-winkelgebieden. Hier is sfeer, variatie, kwaliteit en benaderbaarheid van uitermate groot belang. Het bezoek aan deze centra is geen noodzaak, maar vooral een uitje. Het bezoeken van een stedelijk winkelhart moet een feest zijn! Daar spelen naast winkels vooral omgevingsfactoren een belangrijke rol. Het verschil tussen een gezellige stad en een minder gezellige stad zit alleen in de omgevingsfactoren. De karakteristiek van een stad (bijv.historisch) kan al een boost geven. Nadrukkelijk echter ook de verblijfsomgeving.

    De grote fout bij veel gemeenten is zich te verliezen in grootschaligheid en de kortverblijf-visie. Het knusse en geborgene wordt volledig uit het oog verloren en de bezoeker van het centrum louter bezien vanuit het passeren van de kassa. Gevolg dure parkeertarieven, overmaat aan grote winkelketens, gemis aan nichemarkt en vooral gebrek aan gezelligheid. De vlucht naar meer winkels of geforceerde appendixen (planologische gedrochten) is hierbij letterlijk de dood in de pot!

    Investeren in het hart van het centrum is derhalve duidelijk meer dat het vrij baan geven aan grote investeerders. Vanuit bovenstaande benadering ben ik dan ook zeer benieuwd naar de 10 meest kansrijke strategieen! De klant is tenslotte koning en dat voelt hij /zij vooral als “gast” van het winkelcentrum!

  2. en wie moet die duidelijkheid dan scheppen? God, gebroeders Grimm, Mark Rutte, een willekeurige Rotterdamse ex-wethouder? Een club van openbaar bestuur-vastgoedjongens-woningbouwcorporaties?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *