Na vele discussies over een nieuw, of gerenoveerd Stadhuis, kregen vastgoedspecialisten Frans Landmeter en Max Schep de gelegenheid om hun alternatieve suggesties, onderbouwd met financiële berekeningen, te presenteren aan raadsleden, ambtenaren, stadsbestuur en media. Maar niet nadat Anne van Eldonk, een medewerker van Fakton B.V. een toelichting had gegeven op haar rol: binnen twee weken moet dit bedrijf, gespecialiseerd in het doorrekenen van ingewikkelde vastgoed kwesties, de voorstellen van de gemeente en van Landmeter en Schep vergelijken en een onafhankelijk advies geven.
Max Schep trapte af door nog eens duidelijk uit te leggen dat zijn partner en hij op persoonlijke titel spreken, als vrijwillige initiatiefnemers, en niet in opdracht of met enig eigenbelang. En om met een goed alternatief te komen hadden zij het ‘Programma van Eisen’ (voorwaarden waar het Stadhuis aan moet voldoen) gevolgd, die de gemeente en de gemeenteraad hadden opgesteld. Zo moet het Stadhuis in de Binnenstad komen, goed bereikbaar zijn voor iedereen, geschikt zijn voor ‘Het Nieuwe Werken‘ en zo duurzaam mogelijk zijn. Graag zou de gemeente een BREEAM-certificaat binnenhalen.
Heel kort samengevat: de gemeente wil graag Stadskantoor 1 (Stadhuisstraat) en Stadskantoor 2 (Koningsplein) renoveren en de bibliotheek naar de Spoorzone laten verhuizen. De kosten van de renovatie zijn volgens de gemeente rond de 75 miljoen euro. Frans Landmeter en Max Schep hebben daarentegen de kosten over een veel langere periode berekend, namelijk 25 jaar, aangezien dat de periode is waarin kantoorpanden doorgaans worden afgeschreven. Volgens deze vastgoedspecialisten zou het prijskaartje van het plan van de gemeente, doorgerekend over 25 jaar, een slordige 190 miljoen euro bedragen. (Plan A in de presentatie van dinsdagavond.)
Het Geluk van Tilburg
Frans Landmeter en Max Schep hebben vervolgens drie alternatieven doorgerekend. En niet alleen wat het kost als de gemeente de panden koopt, maar ook wat het kost als de gemeente zou gaan huren.
- Plan B: Stadskantoor 1 verhuizen naar het leeg staande gebouw van VGZ aan de Spoorlaan, tussen het station en woontoren ‘de Stadsheer’ en Stadskantoor 2 renoveren. Dit is volgens hun berekening de goedkoopste optie: 127 miljoen euro in 25 jaar. Huur: 93 miljoen euro.
- Plan C: Stadskantoor 2 verhuizen naar het VGZ-gebouw en Stadskantoor 1 renoveren. Dit zou in 25 jaar circa 151 miljoen euro gaan kosten. Huur: 94 miljoen euro.
- Plan D: Zowel Stadskantoor 1 als Stadskantoor 2 verhuizen naar de Spoorlaan, en dan niet alleen naar het VGZ-gebouw, maar dan ook naar het Haestrechtkwartier, de nu leegstaande kantoren rond ‘de Stadsheer’. Dit zou 158 miljoen kosten, of 114 miljoen als de gemeente huurt.
“Waarom nou juist deze kantoorpanden?” Een vraag van Corrie Laming (SP), waar merkbaar meer toehoorders mee speelden. Max Schep legde uit, dat deze panden slechts 7 tot 10 jaar oud zijn en geheel gebouwd zijn volgens de eisen van ‘Het Nieuwe Werken’, wat de gemeente nou juist zo graag wil. Daar komt bij, dat één van de eisen voor een duurzaamheidscertificaat van BREEAM luidt, dat het kantoor vlakbij een knooppunt voor openbaar vervoer moet liggen. “Bij het station stoppen 16 buslijnen, in plaats van 6 zoals aan de Stadhuisring.”voegde hij daar nog aan toe.
De conclusie, het Geluk van Tilburg, is dat er aan deze alternatieve plannen een aantal voordelen zitten. De Primark, die de gemeente nog steeds heel graag naar Tilburg wil halen, kan dan een locatie krijgen die aan de hoge eisen van dit bedrijf voldoet: waaronder de mogelijkheid om 24 uur per dag, 7 dagen per week te kunnen bevoorraden. Ambtenaren kunnen meteen een goede werkplek krijgen, zonder nog jaren op de renovatie van het Stadhuis te hoeven wachten. De leegstand van kantoorgebouwen kan worden teruggedrongen. “Echt, de leegstand wordt nog veel erger, doe daar nú iets aan nu je de kans hebt!” was het advies van Max Schep. Hogere score in duurzaamheid dan was verwacht, en ‘last but not least’: serieus kosten besparen, tot 60 miljoen euro, of zelfs bijna 100 miljoen als de gemeente kiest voor huur.
“En Stadskantoor 1 en 2, wat moeten we daar dan mee als die niet verkocht kunnen worden?” was de vraag van Gabe van der Zee (PvdA). Max Schep legde uit, dat die panden in 2015 volledig zijn afgeschreven en dan geen boekwaarde meer hebben. Dan kosten ze niks meer. Je kunt ze slopen en iets anders doen met de ruimte, of je kunt er woonruimte van maken. “Daar kun je die 60 miljoen die je overhoudt goed voor gebruiken.”
prima idee, hoef ik nog maar over te steken naar ’t stadhuis 🙂