donderdag 28 maart 2024

6 gedachten over “Media en het einde van de drukpers

  1. Het grote probleem volgens mij, is dat zowel de landelijke alsook de regionale politici er alleen voor zichzelf plaats nemen ,en zeker niet voor de belangen voor de burger op komen.
    Men zal meer bereid moeten zijn om echt te luisteren naar de burger.
    Dit kan samen met de media en zal leiden tot meer begrip in de samenleving.
    Meedoen is beleven.
    En dit zal niet alleen moeten gebeuren bij verkiezingen.
    Meer inspraak van,voor en met de burgerij is voor een ieder wenselijk.
    Met andere woorden, maak de politie toegankelijk.

  2. Ik heb met veel interesse bovenstaand stuk van Paula gelezen en wilde haar een hart onder de riem steken met een positieve reactie. Daardoor kwam ik eerst de al bestaande reacties tegen en heb daar eigenlijk niets aan toe te voegen, helemaal mee eens! Gelukkig komen er steeds meer initiatieven vanuit de stad en dat is goed voor de pluriformiteit. Ook bestaande partijen zoals o.a. de krant van Arjen Roos proberen al vele jaren hun steentje bij te dragen.

  3. Joost beleeft de techniek van zijn informatie in ieder geval TWEE MAAL. Heel goed Joost; de kracht der herhaling.

  4. Hieronder het kersverse persbericht van de Universiteit van Tilburg

    Lokale politici bereiken inwoners nauwelijks

    Analyse gemeenteraadsverkiezingen maart 2014

    De politieke activiteiten die met de lokale verkiezingen samenhangen, worden door een enthousiaste, maar kleine groep opgezet en uitgevoerd. Inwoners laten zich echter maar moeilijk bij de campagne betrekken. Politici bevestigen daarnaast het beeld dat er voor inwoners weinig te kiezen valt. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Bevlogen en begrensd’, een analyse van de gemeenteraadsverkiezingen van maart dit jaar door Julien van Ostaaijen van de Tilburgse school voor Politiek en Bestuur.

    Ondanks de gedrevenheid van de lokale politici en de opvallend grote deelname van meer dan driehonderd nieuwe lokale partijen blijft het voor lokale politici erg moeilijk om inwoners bij de lokale politiek te betrekken. De met de verkiezingen samenhangende activiteiten, zoals de selectie van kandidaten en het schrijven van een programma, worden daardoor door een kleine groep uitgevoerd. Soms is die groep nog kleiner dan gedacht. Van alle kandidaten op de kandidatenlijsten blijkt meer dan slechts de helft ambitie te hebben om ook daadwerkelijk de raad in te gaan. De meeste politieke partijen vinden dat geen probleem.

    De onderzoekers komen tot vijf beelden die de lokale verkiezingen typeren, onder meer ‘broertje van de landelijke verkiezing’. Politici en politieke partijen bemoeien zich veelvuldig met de lokale verkiezingen en veel kiezers stemmen met een landelijk motief, waardoor de uitslag in veel gemeenten op elkaar lijkt. Een ander beeld is de gemeenteraadsverkiezingen als ‘inmenging in coalitieonderhandelingen’. Persoonlijke en politieke verhoudingen voorafgaand aan de verkiezingen zeggen veel over de coalitie die na de verkiezingen wordt gevormd. De uitslag heeft slechts beperkte invloed.

    Internet en sociale media

    Internet en sociale media spelen een grotere rol in de campagne dan vier jaar geleden, maar zorgen nog steeds niet voor echte vernieuwing. Ze worden vooral gebruikt om te zenden en voor debat tussen politici onderling. Het bereiken van inwoners blijkt ook via sociale media lastig. Daarmee verschilt het karakter van de digitale campagne niet veel van de klassieke campagne, die in de onderzochte gemeenten ongeveer tussen de 5000 en 7000 euro per politieke partij kost.

    Er ligt volgens Van Ostaaijen nog een flinke opgave voor inwoners en lokale politiek om dichter bij elkaar te komen: “Vooral het feit dat inwoners weinig onderscheid tussen partijen zien, is iets waar politieke partijen meer aan zouden kunnen doen.” Veel debatten waren nauwelijks debatten te noemen, omdat partijen het vaak eens waren, zoals onder meer over de aanpak van de decentralisaties. “Meer keuze en meer polarisatie zou de lokale politiek voor inwoners aantrekkelijker kunnen maken.”

    Noot voor de pers

    Het onderzoek bestaat uit een analyse van literatuur en mediaberichtgeving en onderzoek in de gemeenten Gouda, Meppel, Oisterwijk en Nederweert. Meer informatie: Julien van Ostaaijen, Tilburg University, J.J.C.vanOstaaijen@tilburguniversity.edu, mob. 06-28410855.

  5. Naast de techniek heeft ook de individualisering er voor gezorgd dan informatie steeds persoonlijker wordt beleefd. Het aloude indirecte informatie-systeem heeft zijn beste tijd gehad. De media inclusief de journalisten hebben deze aversie tegen geprogrammeerde informatieverstrekking zelf in de hand gewerkt. Te weinig kritisch en te vooringenomen. De informatiebronnen konden in feite dicteren wat men wilde en m.n. de overheid maakt daarbij vaak op een slinkse manier machtsmisbruik. Hierin vaak bijgestaan door professionele communicatieadviseurs met journalistieke ervaring. Dat systeem alleen al kost een vermogen en is doorgaans niet in het belang van de informatie-consument. Het bovenstaande artikel geeft goed weer dat we op een trendbreuk staan en dat vernieuwing in de journalistiek meer is dan een beetje veranderen van het bestaande. Behoudt het goede en investeer in het nieuwe en propageer de neutraliteit en persvrijheid. Laat de indirecte informatieverschaffers zichzelf bedruipen en steun financieel de onafhankelijke pers/media. Of via subsidiering of via sponsoring. De internetaanbieders en adverteerders kunnen daaraan zeker een bijdrage leveren! Graag reageer ik op artikelen zoals bij “Tilburgers”, omdat hier louter gecensureerd wordt op woordgebruik. Het Brabants Dagblad daarentegen heeft de neiging het geweten te willen zijn van de natie en censureert ook op strekking. Het effect daarvan kun je herkennen in de kwaliteit van de reacties. Dus “Tilburgers” chapeau!

  6. goed stuk media word steeds eenzijdiger en brengen alleen maar nieuws
    dat veel kijkers en of luisteraars trekt ook heeft de media al een vooraf ingenomen mening
    Dat is mijn inziens verkeerd want hierdoor wordt de mensen een bepaalde mening opgedrongen en dat moet zeker niet de bedoeling zijn van de media
    tilburgers.nl GA VOORAL ZO DOOR!!!!

    jack

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Oudere artikelen in dit thema