Naar aanleiding van de gastbijdrage van Jos Straathof, voorzitter van de stichting Paul van Kemenade Quintet, over het subsidiebeleid voor cultuur, heeft de fractie van de Lijst Smolders (LST) vragen gesteld aan het college van B&W (Burgemeester en Wethouders).
De LST verwijst hierbij naar het coalitie-akkoord, dat D66, GroenLinks, CDA en SP in het voorjaar van 2014 hebben opgesteld en waarin deze partijen afspraken hebben gemaakt. Hierin staat onder meer: “We willen gebruik maken van krachten uit de samenleving. Daarbij is het DNA van Tilburg het uitgangspunt.” en ook: “Door een geschikt vestigingsklimaat voor kunstenaars en de creatieve industrie, de verschillende podia en de mogelijkheden voor festivals, is hier een voedingsbodem voor cultuur ontstaan. Deze voedingsbodem moet continue versterkt worden om in Brabantstad en heel Nederland zichtbaar te blijven. Cultuur hoort bij het DNA van de stad. Hierbij gaat het om cultuur in alle dimensies, inclusief ons cultuurhistorisch en materieel erfgoed.”
De LST wil van het college weten wat er precies verstaan wordt onder ‘het DNA van de stad’ en het ‘immaterieel en materieel erfgoed’. En waarom het college heeft besloten voor de abrupte beëindiging van het Stranger than Paranoia Festival, dat zich al bijna een kwart eeuw bewezen heeft en voortkomt uit een traditie en daardoor deel uit maakt van het DNA van Tilburg.
En als het college onderkent dat Tilburg internationaal gezien een positie heeft als het gaat om de ontwikkeling van de jazzmuziek, op welke manier er vanuit het gemeentelijk subsidiebeleid sprake is van de doorontwikkeling van de Tilburgse jazztraditie, die in tegenstelling tot bijvoorbeeld ‘The Passion’, geen incidentenpolitiek is.
Ten slotte wil de LST weten of het college ook vindt dat Matthieu Kessels (oprichter van de Kessels’ instrumentenfabriek) een bijzondere plaats inneemt in de industriële en culturele geschiedenis van Tilburg. En zo ja, op welke wijze dat nu nog doorklinkt in de stad Tilburg. Zowel in materiële als in immateriële zin.
UPDATE vrijdag 6 februari 12:00 :
De LST heeft dit inmiddels geagendeerd voor de eerstvolgende commissievergadering vestigingsklimaat waar cultuur onder valt. Deze vindt plaats op maandag 23 februari 2015. Ze wil hiermee een uitspraak van de gemeenteraad of zij de Tilburgse Jazzmuziek (die wereldfaam heeft) voor de stad wil behouden. Reden hiervoor is volgens fractievoorzitter Hans Smolders dat hij denkt dat we het al 23 jaar toonaangevende Paranoia Festival dreigen te verliezen voor de moederstad Tilburg.
“Daarom willen wij niet vier weken gaan zitten wachten op nietszeggende antwoorden van B&W. Je kunt niet respectloos omgaan met een evenement dat op het gebied van de Jazzmuziek van wereldniveau is, maar ook heeft de jazzmuziek in Tilburg een belangrijke cultureel historische waarde door de wereldbefaamde instrumentenmakers fabrikanten van weleer.” dit schrijft Hans Smolders in een persbericht.
In die commissievergadering zullen ook de eerder gestelde artikel 47 vragen door de LST worden ingebracht.
Tom America is absoluut niet meer serieus te nemen en iedereen die dat wel doet kun je toch ook niet meer serieus nemen.
Nou nou Tom, je zit nu toch wel appels met peren te vergelijken.
Die burgemeester Vreeman (PvdA) en die vertrokken wethouders van jou, heeft alles te maken met een over de top gejaagd midi theater. Waarin Vreeman en consorten miljoenen hebben gedauwd met als zogenaamd speerpunt Alles voor cultuur.
Nu het onderhands verkocht is voor nog geen miljoen en we nog maar af moeten wachten of die ooit nog betaald gaan worden. Zoals dat afgesproken is met oud wethouder Joost Moller (VVD) dat de betaling hiervan nog even op zich laat wachten.
Zijn deze zogenaamde verliezen voor de cultuursector niet te overzien. Of vinden we zoals op de facebook site van Erik de Ridder (CDA) de ruim 10 miljoenen in stenen ook al Cultuur. (verbouwing poppodium013)
Lijkt mij toch echt dat dit gaat om facilitering en niet om de minimale subsidiestromen naar de getalenteerde artiesten en kunstenaars die Tilburg rijk is.
Een groep waar ik jou eigenlijk ook nog wel onder schaar Tom
Je moest beter weten je hebt facilitering die nu ruim 90% op slurpt en de laatste 10% die dan onder huistuin en keuken artistiekelingen en wereldberoemde artiesten mag worden verdeeld. met aftrek van btw, publiciteit, programmeurs en andere kostenplaatjes.
Ben eigenlijk blij dat er iemand is die nu de kastanjes weer eens uit het vuur wil halen voor de brodeloos vertrekkende Tilburgse wereld artiesten en kunstenaars. Dit hadden andere partijen als SP en GroenLinks al maanden eerder kunnen doen in het kader van citymarketing.
Peter
Die Hans Smolders: eerst wild om zich heen meppend alles en iedereen die dat cultuur-DNA mee bepaalde verdacht maken en beschadigen (inclusief het wegjagen van een zeer cultuur-DNA minnende burgemeester en een paar van zijn wethouders) en nu die door hem gewenste toon gemeengoed is geworden bij bestuurlijk Tilburg gaan janken dat het toch wel erg is wat er allemaal gebeurt. Wat ’n warhoofd.
http://www.brabantc.nl/sites/www.brabantc.nl/files/documenten/ontwerp_financieringsreglement_stichting_brabant_c_fonds.pdf
12 pagina’s
Bruikbaar leesvoer?