Jan de Kort ontving de Tilburg Trofee van de gemeente Tilburg vanwege het feit dat hij de bedenker is van Broodje Jantje, dat die dag op de kop af 50 jaar bestaat. Loco-burgemeester Erik de Ridder overhandigde de Tilburg Trofee op zondag 3 mei bij Broodje Jantje aan het Pieter Vreedeplein. Jan de Kort was die middag voor één keer terug op zijn vertrouwde plek bij de frituur om Broodjes Jantje te bereiden ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan.
Jan de Kort (71) is de bedenker van Broodje Jantje. In 1965 bracht hij het broodje op de markt in zijn toenmalige cafetaria aan het NS-plein. Het is een combinatie van een ambachtelijk broodje, een krokante hamburger met gebakken uien en een pittige tomatensaus. Het broodje was al snel zo populair dat mensen er kilometers voor om reden. Broodje Jantje is een begrip in Tilburg. In 2009 verkocht Jan de Kort de naam, het beeldmerk en de receptuur aan Bonheur Horeca Groep. Sindsdien is het broodje verkrijgbaar op grote evenementen in de stad, zoals carnaval, de Tilburgse Kermis en thuiswedstrijden van Willem II. Maar ook buiten Tilburg en zelfs buiten Nederland staat het op de menukaart van vele cafetaria’s. In de afgelopen 50 jaar zijn er 1,5 miljoen broodjes verkocht.