donderdag 28 maart 2024

2 gedachten over “Dienstverlening gemeente Tilburg, niet alle burgers staan centraal

  1. Voor een gedeelte is de digi-gemeente kostenbesparend, en dat is op zich een goed ding. Maar niet iedereen kan hierin mee. En anderen mensen jaagt het op kosten die ze er maar heel moeilijk bij kunnen hebben. De burger heeft vaak genoeg nogal wat noten op de zang, maar er zijn echt gevallen dat de gemeente ze toch tegemoet zou moeten komen.

  2. Innovatieve technologische toepassingen veranderen de communicatie, maar dit betekent niet dat daarmee de burger meer centraal komt te staan. Hetzelfde geldt voor de beleving, omdat de moderne communicatie steeds minder “persoonlijk” wordt. De techniek van de communicatie stijgt in dominantie, zodat de gebruiker (burger) zich in allerlei bochten moet wringen om daaraan te kunnen voldoen. De digibeet is nu al afgehaakt en de digikunner zal steeds meer persoonlijke aversie gaan ervaren. Voorbeelden te over bij de overheid en bij de klantrelaties vanuit het bedrijfsleven. Dit probleem neemt met name bij de lokale overheid extra toe, omdat deze steeds meer via de regierol aan het opschuiven is richting de attitude van de rijksoverheid. Daarmee neemt de afstand tot de burger almaar toe. Alle decentralisaties vanuit het Rijk worden steeds meer een kopie van het rijkshandelen. De pragmatiek van het zelfdoen dicht bij de burger komt te vervallen door de overmaat aan uitbesteden aan derden met alle gevolgen van dien! De techniek in de vorm van marktwerking maakt van de burger eerder een nummer dan een belangrijk aanspreekpunt! Het meer centraal stellen van de burger is eerder op z’n retour dan gegroeid, ondanks alle mooie en overbodige beleidsnota’s!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *