vrijdag 29 maart 2024

50 gedachten over “Architectuur: Kromhoutkazerne (1909-1990)

  1. Als ‘praatobjecten’ bij een foto-expositie in wijkcentrum de Nieuwe Stede zoek ik spullen die betrekking hebben op de Militaire Rijschool van de vm. Generaal-majoor Kromhoutkazerne in Tilburg. Formaat: max. 35 cm hoog.

    Ik zou deze in nov. en dec. willen lenen. Ze worden veilig uitgestald in een afsluitbare vitrine.
    Wie kan me helpen?

  2. Van 82 t/m 86 op de Kromhout geplaatst geweest als ROIMM. Eerst 4440 dan 314 en vervolgens naar het “Zwaar Transport” het 4e Peloton.Adjudant Christiaanse was PC
    Eerst nog op de 514 en 616 met ahw en daarna op de YAZ, Bewogen tijd voordat ik naar de KMS ging.

    Ben nog steed reservist en geplaatst in Apeldoorn.. 45 Dienstjaren..

  3. ook ik zat daar op lichting 76 heb het hele maal genoten jammer dat ik weg moest naar de witte bergen maar ook daar het ik het naar me zin . veel extra wacht lopen veel dagen sparen en veel thuis zitten . had het wel naar me zin zou ik zegen nu ben ik 61 maar graag zou ik het nog eens over doen met de jongens

  4. Ik heb de eerste twee maanden van mijn militaire dienstplicht (lichting73-2) als schrijver-chauffeur hier doirgebracht. Les gehad tot ze de dienstfietsen (bril) kwamen opmeten en bleek dat ik maar het gezichtsvermogen van 1 1/2 oog had. Had ik bij de keuring ook verteld, maar kreeg toch een Z2 (brildragend). Direct van de vrachtauto gehaald (314). De rest van mijn tijd in Tilburg op de administratie gewerkt. Ik herinner me nog Sgt Schoonewille uit Kaatsheuvel, die daar een café had. Daarna als schrijver (zonder chauffeur) overgeplaatst naar de Johannes Post Kazerne in Havelte, waar ik de resterende de 14 maanden heb volgemaakt. Toch jammer dat dit soort gebouwen niet behouden kunnen blijven.

  5. n.boutkan lichting 57-01.rijoplijding gekregen opeen americaanseleger dodge.
    mijn kaptein was kaptein stok,luitenant,arends.
    dit alles was in dekromhoutkazerne in tilburg.Daarna in nunspeet tot augustes
    1958.toenzwaaide ik af.

  6. Hans Kamerling, kan ik me nog wel herinneren, ik was van een lichting voor jou, 68-1, ook rij-instructeur op de 314. Plus wel eens ” voor straf ” als jeep chauffeur als ik het weer eens te bont had gemaakt bij het terrein rijden … 🙂
    Overigens wel meerdere bekende namen die ik hierboven tegen kwam.
    Vele jaren later nog vaak Ruud Janbroers tegen gekomen, woonde toen evenals ik, in Venlo. Was ook rij-instructeur, maar dan als KVV er voor 5 jaar.

  7. Ben van lichting 80-6 en heb de rijopleiding bij RST genoten op de YA 314.
    Rijopleiding + bivak in de Loonse en Drunense duinen.
    Na deze opleiding terecht gekomen op Vliegbasis Soesterberg bij Groep Lichte vliegtuigen waar gereden werd met helikopters ( defect) en allerlei ritjes voor de luchtmacht vanuit WS Kamp Huis ter Heide
    Zeker een machtige tijd gehad in Tilburg !!

  8. Ben van lichting 76-5. Rijopleiding gehad op een Daf Ya 616. Prachtige bak. Verbruik was 1 op 1…. Opleiding duurde 2 maanden. Inclusief bivak…. Was altijd een gedoe om het kazerneterrein af te komen door het drukke verkeer. Les gehad van korporaal Wijnen. Was een leuke tijd. Daarna m’n hele diensttijd op een Daf ya 616 VL gereden bij 43 Bevo in Nunspeet. (Winkelmankazerne)

  9. Ik heb daar mijn basis opleiding en rijopleiding gehad ,ik ben van lichting 68-5,daarna de opleiding voor rijinstructeur gehad ook op de Kromhout kazerne,daarna ben naar 4e rijinstrucie compagnie in Harskamp gegaan tot september 1972. [ik was kvv er] was een leuke tijd.

  10. Opgekomen met de lichting 67-5 ( september) en heelaas na een maand de rijopleiding af moeten breken omdat mijn dispensatie voor Z3( of was het nou Z4?) werd ingetrokken.
    Ondanks pogingen van de commandant om mij en mijn 4 lotgenoten vrijstelling te laten geven nog 3 maanden gebleven en vervolgens als messbediende en later hofmeester naar ede overgeplaatst .
    Had met het echte soldatendom natuurlijk niks meer te doen maar was verder eigenlijk best een leuke en vooral vrijgevochten tijd.

  11. Ben hier opgeleid was van lichting 72 2 maart 1972
    Heb hier op de 314, mijn rijbewijs gehaald.
    Was mooie tijd.
    Hierna in Bussum palmkazerne gereden op gmc uit 1939

  12. ik ben van de lichting 60-4 en 60-5 in de Kromhout Tilburg opgekomen, 2x rekruten opleiding gedaan ivm veel afwezigheid door ziek zijn, rijopleidng gevolgd en daarna De Ripperda in Haarlem 8 maanden en daarna bij de Staf in Den Haag.

    Graag contact met ” öuwe ” dienstmaten tel. o6 30008513.

  13. Mijn lichting is 78/1 en heb op Kromhout kazerne in Tilburg mijn rijopleiding gehad op een Daf YA314. Heb daar een hele leuke tijd gehad.

    Later ben ik op de Harskamp gelegerd geweest.

    Groet,
    Herman

  14. Ook ik ben op de Kromhout kazerne te Tilburg opgekomen.
    Mijn lichting was 67-4 en daar zijn toen alleen de chauffeurs van opgeroepen.Verder bestaat deze lichting niet.Ben ook heel blij dat ik bij de AAT ben opgeroepen.Het is een hele leuke ervaring geweest om dit te mogen meemaken.ook wij hadden zo’n figuur die keihard op de motorkap sloeg met een stok,waarschijnlijk is het dezelfde geweest? als hierboven beschreven.De examinator die wij hadden was Sgt Maj Vriends,deze wreef je meermaals onder je neus,als jullie het examen niet halen ga je naar de zandhazen,zal ik nooit vergeten.
    Je leerde daar kameraadschap en vooral dicipline.Na de Kromhout kwamen wij terecht bij de parate troepen in Garderen/Stroe de Wittenberg als 43 BEVO 3de peleton met de YA 314 en heb ik mijn dienstijd verder vervult.Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet had willen missen,eens een AATer altijd een AATer die komen altijd op tijd.
    Na mijn dienstijd heb ik nog 38 jaar op de stadsbus gereden bij het Gemeentelijk Vervoerbedrijf Utrecht het ( GVU )met veel plezier.In 2007 met pensioen gegaan en geniet er nog steeds van.
    Vriendelijke groet Jan Schipper 43 BEVO AATer blauwbloed.

  15. 59-2 Basis-opleiding, opleiding chauffeur DAF YA-314 (de oude Chevrolets stonden er nog). Naar Utrecht Kromhoutkazerne, opleiding monteur opleiding, opleiding spacialist zware berging. Naar Garderen/Stroe Lpl de Wittenberg (nu Kootkazerne), parate troepen 1e Legerkorps, werkplek op kamp Stroe (nu Mulderkazerne)
    Organiseer nu AAT-reunies en breng oud AATers weer met elkaar in contact, zie websites via aat-blauwbloed.nl

  16. Alle berichten even doorgelopen. Duidelijk is inmiddels dat de AAt Rijschool al langer in deze kazerne was ondergebracht dan genoemd 1971. In een verder verleden was ‘deze Kromhout´ een cavalerie kazerne. Ook ik mocht in 1970 hier opkomen om een opleiding op 314 te volgen. Daarna – zoals meerderen – naar de Legerplaats Nunspeet, later Generaal Winkelmankazerne geheten, overgeplaatst. De kazerne in Harskamp draagt nu dus deze naam.

    Las ook een berichtje van een oud instrukteur – welke zichzelf een rustige noemde en dat kan natuurlijk – dat er sprake is geweest van een opheffing in Harskamp. Bij mijn weten zijn er in de Harskamp tot op de dag van vandaag geen opheffingen geweest maar daar ben´k niet geheel zeker van.

    Ook ik had graag – als dienstplichtige – bijvoorbeeld in het Trompeeter en Jachthoornkorps der AAT gespeeld+ was in Tilburg gelegerd meen ik en reeds in 1970 al wegbezuinigd.

    Beide kazerne´s, Nunspeet en Tilburg, zijn inmiddels verdwenen. wel hebben ze beiden een kleine herinnering nl resp. een oude kelder nu als vleermuizenonderkomen en een wachtgebouw te Tilburg wat nog herinnerd aan de kazerne.

    Piet Westbroek – Krimpen a/d IJssel

  17. Ik ben van 66/1 AAT en ben er twee maanden op rijles geweest. Een ding herinner ik me nog zeer goed: de koks maakten er geweldig goed eten, echt restaurantklasse. Daarna moest ik naar de monteursopleiding in Utrecht, en daar was het zodanig zwijnevraat dat de hele kazerne drie dagen niet in de kantine gegeten heeft. De eerste dag ging er niemand, de twee andere dagen werden we afgemarcheerd en moesten we op bevel eten halen. Geen probleem: iedereen liep meteen naar de afvaltonnen. Dat maakte ook een einde aan het feit, dat het hele keukenpersoneel iedere dag met zware tassen vol met vlees naar huis ging.

    De rest van mijn tijd op de Wittenberg doorgebracht, toch maar 18 maanden als chauffeur en niet 21 als monteur. De AAT het beste legeronderdeel.

  18. Was van lichting 76 / 3
    Wat ik even wil noemen is top instrukteur kpl Hoedemakers ( topkerel )
    2 andere fijne kerels waren sgt Selte en sgt Van Geffen
    Ik denk er met veel plezier aan terug
    gr Jaap

  19. Leuk om te zien.
    Ik heb de eerste drie maanden van mijn dienstplicht78/5 hier vervuld, en een rijopleiding gehad op een Daf 314.

    Het was een leuke tijd

  20. klopt dat de rijschool er al langer zit,ik zelf was v/d lichting 65-2
    ben na 4 mnd naar nunspeet gegaan om daar,de op leiding rij instructeur te worden,geweldige tijd gehad,misschien dat er nog meer jongens zijn.zou het graag horen met een emailtje gr.Toon

  21. lichting 56-3

    basic training en de chauffeurs opleiding destijds in Tilburg gevolgd. Daarna naar Nunspeet en Haarlem.

  22. In 1968 maart opgekomen rijles van sergeant Lefebre, een klootzak die alfijd me t een stok op de motorkap in de cabine sloeg als het eens fout ging, menig soldaat is uit de 3-tonner gestapt vanwege dit gedrag.

  23. Ik ben hier opgekomen in sep. 1972 en heb mijn rijopleiding gehad op een 5-14. Ik was al 2 jaar buschauffeur en was dan ook met 1 week klaar. De rest van mijn opleiding heb ik op de administratie doorgebracht.

  24. Lichting 83-2. Heb hier tijdens de eerste twee maanden van mijn militaire dienstplicht een rijopleiding gehad op een YA 4440.
    Leuke tijd gehad. Ook de resterende tijd van mijn dienstplicht.

  25. Was lichting 62-5 Gen.Majoor Kromhoutkazerne Tilburg (Overste Visser en kapitein J.Diepgrond) hebben veel indruk op mij ge-
    maakt. Na rijopleiding (aat) begin 1963 overgeplaatst naar de Ripperdakazerne te Haarlem (chauffeur-schrijver van de comp.cdt.).
    Veel aan voetbalactiviteiten/toernooien meegedaan.
    In Tilburg was mij een rijinstructeur Bos (kpl.I) bekend won. te
    Haarlem.

  26. Ik was van 69-4 en heb de rijopleiding op de YA314 hier gedaan.
    Ik heb toen enkel foto’s gemaakt die ik weer boven water probeer te halen en dan hier plaatsen, als dat kan tenminste.

  27. Op 12 april 1955 werd ik voor een basisopleiding bij de Aan- en Afvoertroepen in De Generaal-majoor Kromhoutkazerne gelegerd.
    (De eerste weken werd ik bijna gek van het klokgelui van een nabijgelegen kerk!)

    Na de basisopleiding volgde een chauffeursopleiding waarbij gebruik werd gemaakt van voertuigen van het merk Dodge.

    In augustus 1955 werd ik overgeplaatst naar de Legerplaats Nunspeet (inmiddels teruggegeven aan de natuur)waar ik ingedeeld werd bij A-112 Lichte Transport Compagnie.
    De compagnie beschikte toen net over een gloednieuw wagenpark met voertuigen van het merk DAF YA-314 (3 ton).

  28. Hoi Allemaal,

    Wij zijn een stichting en heten Dorstige Types. ludieke naam naar brandstofverbruik oud legervtgn, namelijk daf 126, daf 314 en daf 328. Elke zaterdagmiddag en zondagmiddag zijn wij open en kunnen jullie ons wagenpark bewonderen, we hebben zelfs een museum ingericht uit de oude tijd. Kijk eens op onze website: www,dorstigetypes.nl

  29. Ook ik heb daar mijn basis en rijopleiding gehad. lichting 65/5.
    Zo jammer dat het bijna allemaal afgebroken is. Ga er toch een keer kijken, gewoon uit nostalgie.

  30. ik ben op de kromhoutkazerne in tiburg bij
    het tamboercorps van de aat geweest
    en wel van de lichting 66-5
    wie owie kan er meer over vertellen

  31. Ook ik ben het niet eens over de periode dat hier rijles werd gegeven, in ben van 1964/4, en heb eerst de basisopleiding gevolgd en daarna de rijopleiding op een DAF YA 314 (dubbelklutser). Verder ben ik mijn hele diensttijd in Tilburg gebleven, ik was nl tambour bij het muziekkorps van de AAT, onder de leuke leiding van Sgt. van Apeldoorn.Als er niets te trommelen viel, kreeg ik de tijd om op het regiments kantoor, bij De Heer Princen en adjudant Prudon, en natuurlijk Overste Vader,dat was pas een leuke baas. Als iemand dit bekent voorkomt
    kan hij eens contact met mij opnemen. schols1@home.nl

  32. Zelf heb ik mijn rijopleiding, 4 tonner daf in tilburg gehad.
    Het was een mooie tijd korperaal Sneyder een pracht kerel.we gingen vaak op stap in het mooie tilburg zelf kwam ik uit groningen lichting 80-6.

  33. Ben voor de familiegeschiedenis op zoek naar gegevens/verhalen over de Kromhoutkazerne en het huzarenleven uit die tijd.
    Nanning van Herwijnen, geb. Almkerk 15-04-1896. Op 2 nov.1916 ingelijfd bij het 2e Reg. Huzaren als gewoon dienstplichtig huzaar. Ingaande 18 nov.1918 met verlof in afwachting van groot velof. Demob op 1 okt.1919.

    Bij voorbaat hartelijk dank

    Johan Looijen

  34. Ik ben van lichting 71-1 en ben opgeroepen in de gen.maj. kromhout kazerne.
    Daar heb ik een rij opleiding gehad op een YA-314 voor de AAT
    Na de opleiding ben ik geleegerd geweest in munspeet bij 13 BEVO

  35. Ik ben van lichting 61-1 opgeroepen in de gen maj kromhout kazerne voor de bassis opleiding heb daar ook mijn rijopleiding gehad.ik heb nog een groeps foto van die lichting.daarna overgeplaatst naar de ripperda kazerne in haarlem.
    Uit haarlen veel ritten gemaakt naar celle in duitsland en ook een rit naar frankrijk (la courtie).Ik zou graag willen weten bj welke cie ik gedient heb.
    Verder is alle informatie van harte welkom.
    met vr groet
    Henk

  36. Ik was gelegerd op de koning willem twee kazerne in 1954.

    destijds kwam ik veel op de kromhout kazerne en ik herinner mij
    dat er toen al een rijopleiding was voor de a.a.t. ik heb toen nog zelf op een dikke daf gereden.

  37. Ik ben voor een artikel over ‘De Loonse en Drunense duinen als militair oefenterrein’ op zoek naar oud-militairen die in dit gebied actief deel hebben genomen aan militaire oefeningen. Graag zou ik oud-gedienden intervieuwen over hun ervaringen.

  38. Ik ben van 68-2 en heb er zelf mijn rij-opleiding gehad. Zelf heb ik daarna van half-1968 tot half-1969 rij-instrutie gegeven op een YA-314.
    Wie o wie heeft er van mij nog “les” gehad.

  39. Belachelijk dat ze zulke mooie historische gebouwen tegen de vlakte hebben gegooid om er vervolgens van die lelijke gedrochten voor terug te plaatsen. Dat eeuwige roekeloze sloop gedrag onder aanvoering van B&W en geldruikende project ontwikkelaren, kotsmisselijk word ik er van.

  40. In de nadagen van deze geweldige (lekker in het centrum gelegen) rij-instructie kazerne heb ik als lichting 87-5 vanaf september 1987 de rijopleiding voor 4-tonner chauffeur op de DAF YA4440 gevolgd. Ik ben er vrijdag 19-11-2010 nog geweest. Heel jammer dat alleen het hoofdgebouw er nog maar staat omringd door lelijke flatgebouwen. Ook heel jammer dat er – zoals het op een Rijksmonument hoort – geen plaquette aan de gevel hangt waarop een oude afbeelding staat met bijbehorende historische toelichting.

  41. Ik ben al een tijdje bezig om wat gegevens te verkrijgen van de rijscholen waar ik instructie heb gegeven.
    Wij behoorden bij de rijschool Tilburg en later Keizersveer en waren gelegerd in de Harskamp.
    Dus zijn er nog
    “oud”leerlingen die mij kunnen herinneren omdat ik zo’n” rustige “instructeur was , is het leuk wat van ze te vernemen.
    Maar toch erg leuk wat ik op deze site kon lezen , nadat de Harskamp werd opgeheven ben ik overgeplaatst naar Venlo en heb daar nog een aantal jaren les gegeven.

  42. Ik ben 27 feb. 1978 hier mijn dienstplicht gaan vervullen en heb de eerste twee maanden van mijn diensttijd hier rijles gehad op een DAF YA 514

  43. Joop schreef dat hij al les heeft gehad in 1970. Ik zelf ben van lichting 62-5 (3 oktober 1962) en heb daar ook les gekregen in een YA 314.

  44. Ik heb in mijn tuin de stenen van de door de gebr.van Hees afgebroken Kromhoutkazerne! Zijn idd prachtig en ik wilde dat behouden bleven!!! Groenig , geel, mosterdgeel en (creme) wit zijn ze !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *