Uniek. Als er één woord van toepassing is op de Incubate Piracy Conference in het Midi Theater, is het: uniek. Niet eerder zaten hiphoppers, DJ’s, ict-ers, kunstenaars, platenbazen en docenten samen in een zaal en op het podium om samen te praten over en te luisteren naar discussies en voordrachten over auteursrechten en piraterij. De conference was georganiseerd door Incubate in het kader van het thema van deze editie: piraterij. En ook in de hal van het theater was genoeg te doen: stands van Buma/Stemra, de piratenpartij, Study Store en PictureRight waren opgesteld om conferencebezoekers te informeren.
De opening door wethouder Erik de Ridder, waarin hij Incubate een aanwinst voor de stad Tilburg noemde, werd met instemming ontvangen. Hij voegde eraan toe dat hij graag wil dat Incubate jaarlijks terugkeert.
De eerste spreker was Matt Mason, schrijver van de bestseller “The Pirate’s Dilemma” en met een grote reputatie ten aanzien van de onderwerpen ‘auteursrecht’ en ‘piraterij’. Hij greep terug op de oorsprong van piraterij en vertelde over zijn eerste ervaringen met radio-piraten, zoals ‘Radio London’ dat weer was afgekeken van Radio Luxemburg. Zijn stelling: “Waar een ondernemer zoekt naar het gat in de markt, zoekt de piraat naar het gat buiten de markt. Daarmee is piraterij niet hetzelfde als stelen. Een piraat kopieert of imiteert en maakt er iets anders van, voegt iets toe aan het origineel.”
De hierop volgende panel discussie werd gevoerd door hiphop-artiest Jiggy Djé, remix-artiest DJ /rupture, woordvoerder van ‘Pictoright’ Sander van de Wiel, woordvoerder van Creative Commons Paul Keller en Matt Mason. Helaas was deze discussie niet al te sterk en verslapte de aandacht van het publiek vrij snel. De vraag waar de grens ligt tussen stelen en piraterij, bleef onbeantwoord.
Na de lunchpauze was het de beurt aan beeldend kunstenaar Rob Scholte, die al in de jaren ’80 bezig was met auteursrechtproblematiek. Nadat een slimme ondernemer de naam ‘Vincent van Gogh’ had laten registreren als merknaam, waardoor deze voor elk gebruik van de naam royalties betaald kreeg, maakte Rob Scholte naam door het copyright symbool te schilderen en zodoende recht te verkrijgen op het gebruik van dat symbool.
Hij ging verder in op het belang van kopiëren en imiteren voor de manier waarop mensen leren. Ook vertelde Rob Scholte indrukwekkend over zijn werk in Japan, waar hij in het exact nagebouwde ‘Huis ten Bosch’ een groot werk schilderde dat een samenstelling werd uit elementen van bestaande, Nederlandse schilderijen en dat de geschiedenis van Nederland en Japan vertelt.
De dag werd afgesloten met een tweegesprek tussen Job de Wit van Incubate en hiphop-artiest en producer Hank Shocklee van de Public Enemy en The Bomb Squad. Het gesprek ging in op de moeilijkheid om vast te stellen hoe en hoeveel voor een muziekfragment betaald moet worden en hoe je alle rechthebbenden genoegdoening moet geven als je van heel veel verschillende muziekalbums van anderen gebruikt. Een degelijk verhaal, totdat iemand uit het publiek de vraag stelde aan Hank hoeveel hij betaald wilde worden als iemand zijn werk wilde gebruiken. “Talk to my lawyer” was het serieuze en daardoor wat teleurstellende antwoord. Evengoed waren de fans in de zaal tevreden.